19
 
 
19
 
 
19
 
comment تاریخچه

 

 forbidden دانشگاه آزاد اسلامی

 forbiddenدانشگاه پبام نور
 forbiddenدانشگاه جامع علمی کاربردی
 forbiddenدانشگاه های دولتی
 forbiddenدانشگاه فرهنگیان
 forbiddenدانشگاه فنی و حرفه ای
 forbiddenمراکز و مؤسسات پژوهشی و فناوری
 forbiddenمؤسسات آموزش عالی غیر دولتی
 forbiddenمؤسسات آموزش عالی آزاد
 forbiddenدانشکده های علوم قرآنی

fani دانشگاه فنی و حرفه ای

 

 

دانشکده ها و آموزشکده های فنّی و حرفه ای با سابقه ی بیش از چهل سال فعّالیّت آموزشی، از اوّلین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنّی و حرفه ای نظام آموزش‌های رسمی کشور (هنرستان های فنّی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) با بهره گیری از آموزش‌های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی ، از مهارت های عملی و کاربردی لازم برخوردار می باشند به نحوی که اکثر آن ها در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می شوند. این مراکز با برخورداری از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب با شاخص کارایی بیرونی قابل قبول در 124 رشته و گرایش دارای برون داد و دانش آموختگانی کارآمدمی‌باشند. در تعدادی از این مراکز دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعّال و نسبت به تربیت دانشجو اقدام می‌نمایند. در حال حاضر 167 دانشکده و آموزشکده فنّی و حرفه‌ای در استان های مختلف کشور اسلامیمان مشغول به فعالیت آموزشی می باشند که از این تعداد 115 مرکز متعلق به پسران و 52 مرکز مربوط به دختران می باشد که دردو سطح کاردانی پیوسته با 90 رشته و کارشناسی نا پیوسته با 34 رشته ودر قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می نمایند. دانشگاه فنّی و حرفه ای از جمله دانشگاه‌هایی هستند که دانشکده ها و آموزشکده های آن به تفکیک جنسیت دایر می باشند.

دانشگاه فنّی و حرفه ای دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستان ها و متناسب با رشته تحصیلی ایشان در یکی از رشته های شاخه فنّی و حرفه ای یا شاخه کاردانش و یا فارغ‌التحصیلان دوره‌ی چهار ساله نظام قدیم هنرستانها، و از طریق آزمون ورودی ویژه‌ای که سالیانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود، انتخاب می‌نماید. داوطلبان ورود به دانشگاه فنّی و حرفه ای باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند که به تفصیل همه ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته درج می گردد. طول دوره ی تحصیل در هر یک از مقاطع بالا 2 سال و دانشجویان تابع مقررّات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. یادآوری می‌گردد، دانشگاه فنّی و حرفه ای در افق چشم انداز دانشگاهی است در تراز دانشگاه های برتر و توانمند در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر و در خور جامعه دانش بنیان و پیشرفته و صنعتی و در رده جهانی شناخته خواهد شد. فارغ التّحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی مبتنی بر فناوری کشور، از تشخص بین­المللی در حوزه فنّی و حرفه ای عام برخوردارند.

برنامه درسی این دانشگاه برنامه درسی فراگیر است لذا قابلیِّت های فارغ التّحصیلان این مراکز ایجاد یک شغل ، بکارگیری واستخدام دیگران وقابلیِّت رویارویی با تحولّات بازار کار می باشد. این برنامه ها پاسخگو در برابر ساختار در حال تغییر اشتغال می باشد ، لذا بصورت دانشگاه جامع که برنامه های درسی معطوف به نیازهای خاص ذینفعان است. برنامه درسی در این حوزه قابلیِّت هایی عمومی از قبیل خلاقیّت، نوآوری، حلّ مسئله، پاسخگویی، رویارویی خردمندانه با تحوّلات اقتصادی و فناوری را آموزش می دهد. در این نظام آموزشی حداقل 60 درصد ساعات آموزشی به دروس عملی اختصاص می یابد.

تاریخچه

در سال 1344 انستیتوهای تکنولوژی براساس مجوز رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سابق) با اساسنامه ای مشخص و به منظور تربیت تکنسین فنّی با مدرک کاردانی تاسیس شدند. در سال 1348، مراکز تربیت معلم فنّی و حرفه ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنّی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش نیز آغاز به کار نمودند.

در سال 1359 همزمان با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، تغییرات بنیادی در برنامه های درسی و آموزشی انستیتو های تکنولوژی اعمال و پس از بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، با تکیه بر اصول حاکم بر آموزش های فنّی و حرفه ای و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز مذکور مجددا عهده دار اجرای دوره های کاردانی با هدف تربیت تکنیسین فنّی در رشته های مختلف مورد نیاز بخش های صنعتی کشور گردیدند.

از سال 66-65 ، دفتر امور مدارس عالی ، به موازات اجرای دوره های کاردانی ناپیوسته ، اقدام به تربیت دبیر فنّی در سطح کارشناسی ناپیوسته توسط برخی از آموزشکده ها (انستیتوهای تکنولوژی) نمود .

با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور اولین گروه دانشجویان دروه های دو ساله کاردانی پیوسته در مهرماه 1374 از طریق آزمون سراسری پذیرفته شدند وبه منظور فراهم آوردن امکان ادامه تحصیل فارغ التّحصیلان شاخه کاردانش در دوره های فوق الذکر, دیپلمه های شاخه کاردانش نیز مجاز به شرکت در آزمون سراسری شدند. در طول سال های اخیر و به منظور تحقق اهداف قانون برنامه سوم و چهارم در راستای گسترش آموزش های فنّی حرفه ای در سنجش آموزش عالی و نیز استفاده از حداکثر ظرفیت پذیرش دانشکده ها و آموزشکده های فنّی حرفه ای آموزش و پرورش پذیرش دانشجو از سال 73-74 تا سال 88-89 به میزان 10 درصد افزایش یافت و تعداد مراکز از 27 آموزشکده به 2 دانشکده و 165 آموزشکده رسید. تعداد 50 برنامه کاردانی پیوسته به تصویب شواری برنامه ریزی رسیده است.

دانشگاه فنّی و حرفه ای، به منظور طرّاحی، اجرا و توسعه آموزش های فنّی و حرفه ای، ایجاد و ارتقاء دانش، نگرش و مهارت های دانشجویان و شکوفائی استعدادهای نهفته در آنان، توانمند نمودن دانشجویان برای کاربرد علوم و فنون و ایجاد زمینه های اشتغال در بازار بر اساس مجوز شماره 45588/22 مورخ 10/3/1390 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس گردید و اساسنامه دانشگاه فنّی و حرفه ای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 1/5/1390 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید.

دانشکده فنّی شهید محمّد منتظری مشهد با مساحتي بالغ بر 12 هكتار یکی از مراکزبزرگ آموزشی فنّی وحرفه ای دربین 167 دانشکده و آموزشکده است.

این دانشکده نماینده دانشگاه فنی و حرفه ای در استان خراسان رضوی بوده و در جلسات ،کمیته ها وشوراهای استانی ودانشگاهی به نیابت شرکت می نماید ضمن این که مرکزیت دانشکده ها و آموزشکده های استان های خراسان رضوی ،شمالی و جنوبی به عنوان منطقه 6کشوری و دبیری شورا را نیز عهده دار می باشد .

تاريخچه اين مجموعه آموزشي و فرهنگي به سال 1346 باز مي‌گردد كه اولين بار در آن سال با عنوان انستيتو تكنولوژي با 48 دانشجو در رشته‌هاي برق و مكانيك در قسمتي از هنرستان صنعتي مشهد واقع در ميدان « دكتر شريعتي » گشايش يافت و به تدريج توسعه پیدا کرد . در سال 1355 ساختمان ديگري نيز واقع در بلوار وكيل آباد به اين امر اختصاص يافت و رشته‌هاي راه و ساختمان ، تأسيسات حرارتي ، معماري ، صنايع اتومبيل و صنايع غذايي را شامل گردید، با افزايش آمار دانشجويان و ضرورت توسعه فضاهاي آموزشي به محل فعلي نقل مكان نمود و با صرف اعتبارات پيش بيني شده به تدريج ساختمان هاي اداري ، كارگاه ها و آزمايشگاه هاي مورد نياز احداث و از سال 1360 مورد بهره‌برداري قرار گرفت .این دانشکده ،باقدمتی حدود 50ساله وداشتن 4600 دانشجودر13رشته کاردانی و8رشته مهندسی عهده دارتربیت کارشناس علمی وکاربردی وتکنسیین کارآزموده می باشد.

index مؤسسات آموزش عالی آزاد

 

 

مؤسسات آموزش عالي آزاد، مؤسساتي هستند كه به استناد مصوبه 413 مورخ 14/11/76 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ جامعه – تربيت نيروي انساني كارآمد و ماهر و افزايش مهارت هاي شغلي و بالا بردن دانش تخصصي جامعه – بستر سازي جهت دسترسي مردم به آموزش هاي علمي-كاربردي تشکیل شدند.


واگذاری مؤسسات آموزش عالی آزاد به دانشگاه جامع علمی – کاربردی و تشکیل مركز آموزش هاي عالي آزاد و آموزش­هاي خاص 

مركز آموزش­هاي عالي آزاد و آموزش ­هاي خاص بر اساس ابلاغيه 39586/2 مورخ 1/3/1390 وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فعاليت خود را در دانشگاه جامع علمي- كاربردي بطور رسمي آغاز نمود. اين مركز از طريق ادغام و تمركز آموزش­هاي غيرحضوري اين دانشگاه و اعمال مديريت بر مؤسسه­ هاي آموزش عالي آزاد داراي مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از خرداد 1390 تشكيل شده است. مركز آموزش­هاي عالي آزاد و آموزش­هاي خاص در چارچوب مقررات مربوط و مأموريت­ هاي دانشگاه جامع علمي-كاربردي نسبت به سازمان‌دهي مؤسسه­ هاي مذكور اقدام مي‌نمايد. توسعه آموزشهاي كوتاه مدت مهارتي و پودمان هاي خاص مورد نياز توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ضمن بهره­ گيري بهينه از امكانات بالقوه آموزشي بخش‌هاي مختلف غير دولتي و دولتي، هدف اساسي اين مركز مي باشد.

 

  forbidden  ايفاي نقش مؤثرتر دانش‌آموختگان آموزش­هاي عمومي و عالي در اقتصاد ملي با ارائه آموزش‌هاي منعطف و متنوع در طول زندگي اجتماعي و شغلي

  forbidden   ترويج و ارتقاء فرهنگ كسب و كار دانش بنيان و فرهنگ كارآفريني و ارتقاي توانايي­هاي علمي، فناوري و مهارتي افراد  

  forbidden ايجاد آمادگي و پذيرش مسئوليت­ هاي اجتماعي و فعاليت­هاي شغلي مرتبط، پايدار، توانمندساز، ثروت آفرين، رو به رشد و كمال آفرين، هماهنگ با فرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي

  forbidden   كاهش تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي رسمي با كاهش فاصله بين مرزهاي نظام تعليم و تربيت رسمي و غيررسمي كشور

  forbidden   افزايش نقش علم و فناوري در توانمندسازي و ارتقاي مهارتي، كارايي و بازدهي نيروهاي بخش­هاي صنعتي و توليدي، خدمات تخصصي و عمومي كشور

FUM Logo دانشگاه دولتی

 

 

 

   SD Download Manager logo  کاربرگ "الف"  دانشگاه های دولتی (طراحی شده به صورت پرتال تحت وب توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

    SD Download Manager logo  کاربرگ "ب" بازدید از دانشگاه های دولتی (بازنگری شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

   SD Download Manager logo کاربرگ "ج" بازدید از دانشگاه های دولتی (بازنگری شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

    SD Download Manager logo  فرم "بازدید از ادارات تغذیه دانشگاه ها" ویژه دانشگاه های دولتی (طراحی شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

   SD Download Manager logoکاربرگ "بازدید از خوابگاه ها" ویژه دانشگاه های دولتی (طراحی شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

   SD Download Manager logo کاربرگ "ب" بازدید از پژوهشکده های دولتی (طراحی شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی استان خراسان رضوی)

   SD Download Manager logo  کاربرگ "ج" بازدید از پژوهشکده های دولتی (طراحی شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی استان خراسان رضوی)

    SD Download Manager logo  فرم "بازدید از مراکز مشاوره دانشجویی" ویژه دانشگاه های دولتی (طراحی شده توسط هیأت نظارت و ارزیابی خراسان رضوی)

   SD Download Manager logo کاربرگ نظارت و ارزيابي فرهنگي مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي

rotbebandi

1543317620-n1

1544

1543317657-n3