تعریف ارزشیابی:

در ادبیات ارزشیابی، ارزشیابی به معنای "یک مطالعه­‌ی طراحی و اجرا شده برای کمک به برخی ذی نفعان است تا ارزش و شایستگی چیزی را ارزیابی کنند" (استافل بیم، 2000، به نقل از هانسن، 2009، 72). ارزشیابی به یک فرایند نظام­‌دار برای جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می‌­شود به این منظور که تعیین شود آیا هدف­‌های مورد نظر تحقیق یافته­‌اند یا در حال تحقیق یافتن هستند و به چه میزانی(گی،1991، به نقل از سیف). بیبای به نقل از کیامنش تعریفی نسبتاً کامل از ارزشیابی ارائه نموده است، او ارزشیابی را در "فرآیند جمع­‌آوری و تفسیر نظام‌دار شواهدی که در نهایت به قضاوت ارزشی با چشمداشت به اقدامی معین مي‌انجامد" مي‌داند. این تعریف چهار عنصر کلیدی را دربرمي‌گیرد. عنصر اول نظام‌دار بودن است که حاکی از درجه‌ه­ای از دقت و برنامه­‌ریزی جهت گردآوری اطلاعات است. عنصر دوم تفسیر شواهد است و عنصر سوم قضاوت ارزشی است که ارزیابی را از حد توصیف فراتر مي‌برد، چهارمین عنصر" با چشمداشت به اقدامی معین" حاکی از این امر است که ارزیابی آگاهانه و به منظور انجام اقدامی در آینده صورت مي‌گیرد(کیامنش، 1381). دال (1997) ارزشیابی را تلاش گسترده و مستمر برای بررسی اثرات به­ کارگیری محتوا و روش‌­های آموزشی برای رسیدن به هدف­‌های از پیش تعیین شده، می‌داند (حبیبی پور، باتوانی، 1385، 29). ارزشیابی فرایند تعیین و فراهم آوردن اطلاعات لازم درباره­‌ی مطلوبیت هدف­‌ها، برنامه­‌های عملیاتی طرح­‌های اجرایی و نتایج حاصل از آن­‌ها به منظور هدایت و تصمیم­ گیری جهت بهبود و پیشرفت فعالیت­‌ها برای کسب بازده­ی مورد نظر(عباس بازرگان، 1374). ارزشیابی یک ارزیابی دقیق از بها، ارزش و اعتبار فرآیندها، سیستم‌ها، بروندادها و پیامدهای سازمان­‌ها می­‌باشد. درواقع ارزشیابی یک نوع ارزیابی است که قصد دارد در آینده نقشی را در موقعیت­‌های عملی بازی کند(هانسن 2009، 72).

 

 

منابع:

  • بازرگان، عباس(1374). ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی" فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره 11 و 12
  • حبیبی پور، مجید؛ با توانی، مجید(1385) جایگاه ارزشیابی در برنامه درسی. رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و دوم، شماره 179
  • سیف، علی اکبر (1389)، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، ویرایش پنجم، تهران، نشر دوران.
  • کیامنش، علیرضا(1381).روش های ارزشیابی آموزشی(رشته علوم تربیتی). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
  • Hansen Hanne foss (2009). Educational evaluation in scandinavian journal of educational research, 53(1)           

 

 

 

 

rotbebandi

1543317620-n1

1544

1543317657-n3